OVERIG

Conrad Aiken, Preludes voor Memnon voork
Mindset.jpeg
Conrad aiken:
preludes voor memnon
Mindset voor sport
Mindset2.jpeg
Mindset
in het dagelijks leven
lied van de wormen
publicatielijst

Conrad Aiken

Preludes for Memnon

vertaald door Hans Dekkers en René Huigen

A genius of the highest and most original order. 

Malcolm Lowry

 

When the tide of aesthetic sterility which is slowly engulfing us has withdrawn, our first great poet will be left. Perhaps Aiken is the man.

William Faulkner

De vertalers tijdens hun retraite op Terschelling ten behoeve van de vertaling

Gedreven en muzikale poëzie, met dank aan de vertalers.

      Peter Swanborn in De Volkskrant

 

Kon ik alle poëzielezers van Nederland en Vlaanderen er maar toe bewegen ernaar te luisteren. Wat een geweldige poëzie is dit, zo authentiek en overtuigend! Het is poëzie die je met al je zintuigen ondergaat. Tot slot nog een compliment aan Dekkers en Huigen. Geen moment had ik het idee een vertaling te lezen, zulk oorspronkelijk, levend Nederlands gebruiken zij, met heel veel aandacht voor klankdetails.

      Joop Leibbrand in Meander, augustus 2014

      http://meandermagazine.net/wp/2014/08/alles-is-niets/

 

En als geheel zijn de Nederlandse Preludes voor Memnon bijzonder plezierig te lezen. Sterker: deze uitgave is zonder meer een boeiende publicatie binnen de Nederlandstalige poëzie.

      Huub Beurskens in De Reactor, juli 2014

      http://www.dereactor.org/home/detail/luisterrijke_abstracties/         

Deze preludes zitten boordevol schitterende beelden en brede bespiegelingen, zijn zowel psychologisch als bespiegelend, vaak ook lyrisch, zelfs didactisch. Het gaat uiteindelijk om 'Het medelijden van graniet voor de wolk; de fluistering / Van tijd tegen ruimte.' Een groots gedicht.

      http://www.deboekensalon.nl/dbs/book/355147

Het is goed dat dit gedicht en deze dichter opnieuw onder de aandacht gebracht worden. Hem ontdekken is een belevenis van de eerste orde.

      John Vervoort in de Poëziekrant, december 2014

 

Zijn vermogen om deze diepgaande speurtocht naar het eigen zijn om te zetten in beeldende woorden is van een ongekende schoonheid.

      André  van Dijk in Literair Nederland, 17 april 2015

      http://www.literairnederland.nl/2015/04/17/preludes-voor-memnon-conrad-aiken/

(fragmenten uit het nawoord:)

 

Op zoek naar het ware zelf

over Conrad Aiken en Preludes for Memnon

 

Moord en zelfmoord

Aiken werd geboren in 1889. Zijn vroege jeugd speelde zich af in Savannah in de staat Georgia, waar zijn vader een zeer gerespecteerde chirurg was. De idyllische jeugd van Aiken werd ruw verstoord, toen zijn vader op een vroege ochtend in 1901 zijn vrouw vermoordde en daarna zichzelf doodschoot. Nooit zijn de redenen voor die daad volledig opgehelderd. De elfjarige Conrad hoorde de schoten en ontdekte als eerste de bebloede lichamen van zijn ouders. Vermoedelijk verdacht zijn vader zijn moeder van overspel, maar in de maanden voorafgaande aan de tragische gebeurtenis was zijn vader ook in toenemende mate opvliegend en gewelddadig geweest. Aiken hield er in zijn latere leven een fascinatie voor Freud en de psychoanalyse aan over. Dat wat onbewust voortsluimerde en niet naar de oppervlakte werd gebracht, kon zich tegen de mens keren. Hij vermoedde dat dit zijn vader was overkomen. Zelf bleef hij zijn leven lang bang dat hem iets dergelijks kon overkomen en dat krankzinnigheid altijd op de loer lag. Voor hem werd literatuur een middel om het onbewuste  – en in het bijzonder de duistere drijfveren die in hemzelf verborgen lagen – bewust te maken. Door zijn hele werk heen blijkt telkens opnieuw zijn obsessie met introspectie en streven naar zelfkennis. Deze ‘pelgrimage’, zoals hij het zelf noemde, werd de grote opdracht van zijn leven, culminerend in zijn beste poëzie van de Preludes (Preludes for Memnon en het vervolg Time in the Rock) en zijn beste proza Ushant. Zijn gevecht tegen het narcisme (volgens Freud ontstaat narcisme als gevolg van gebrek aan liefde in de jeugd, dat een noodzaak tot eigenliefde veroorzaakt) en voor een ‘uitbreiding van het bewustzijn’ bepaalt elk onderdeel van zijn oeuvre. Overigens was een van Freuds favoriete romans Great Circle van Aiken, waarvan hij een exemplaar in zijn wachtkamer had liggen.

 

Aikens pelgrimage is een reis op weg naar volledige ‘self-awareness’.

 

                                                             Plunge again, 

Poor diver, among weeds and death! and bring 

The pearl of brightness up. It is this instant

When all is well with us.... 

     (XXI, 4, 5-8)

In de Preludes daalt de pelgrim Aiken eerst af in de krochten van de ziel. In die afgrond van het onbewuste heerst chaos, destructie, pijn en dood. Daar klinkt

 

… the uprush of angelic wings, the beating

Of wings demonic, from the abyss of the mind

      (I, 2, 8-9)

Hier lijkt Aiken te verwijzen naar Jung, die de duistere kant van de mens ‘de Schaduw’ noemt: alles wat we wél zijn, maar niet willen zijn. Deze Schaduw zal nooit geheel verdwijnen, maar door hem te leren kennen, kunnen we ermee leren omgaan en hem ombuigen naar wat we wél willen zijn. Door af te dalen in de afgrond, zullen we uiteindelijk een groter inzicht en een diepere creativiteit verwerven. Alleen door ‘het Zelf’ te exploreren, kan het bewustzijn uitgebreid worden. Ondanks Aikens sympathie voor boeddhisme en hindoeïsme was meditatie voor hem niet het geëigende middel om tot een ‘hoger bewustzijn’ te komen. Dat was het schrijven wel. En het schrijven was gebaat bij de rusteloosheid, die de moderne mens kenmerkte. Creativiteit kan volgens Aiken niet verdiept worden als men de destructieve krachten van het innerlijk en de samenleving uit de weg gaat. Dat bij deze intellectuele zoektocht de muziek van de taal altijd een grote rol speelt, blijkt al bij een vluchtige blik in de gedichten. Aiken is een lyrisch dichter, zijn poëzie is ritmisch en muzikaal. De afzonderlijke gedichten van de Preludes kunnen apart gelezen worden, maar krijgen pas hun meeslepende en dwingende werking door ze als geheel te lezen. Zowel de muzikale cadans als de zeggingskracht komen dan pas volledig tot hun recht.

 

Aiken had sterke destructieve neigingen, zowel ten opzichte van zijn omgeving als van zichzelf (in 1932 deed hij een zelfmoordpoging). In het voortdurende gevecht met zijn extreme emoties betoonde Aiken zich een romanticus en net als schrijvers als D.H. Lawrence, William Faulkner, Dylan Thomas en Malcolm Lowry – die hij allen zeer bewonderde – gebruikte hij het realisme als een wapen in de strijd tegen deze gevaarlijke gevoelens. Daarnaast zette hij een ander wapen in en dat is het aanwenden van filosofische gedachten over het bewustzijn. Soms klampt hij zich dusdanig aan deze reddingsboei vast dat zijn werk iets abstracts of zelfs steriels krijgt. Maar waar Lowry en ook iemand als Hart Crane geen vat op de demonen van hun gevoelsleven kregen en eraan te gronde gingen, lukte het Aiken wel.

***

Cosmos Mariner

Op het eind van zijn leven keert Aiken terug naar zijn geboorteplaats Savannah, waar hij een huis bewoont naast het voormalige huis van zijn ouders. Hij hield ervan met zijn vrouw wandelingen te maken langs de rivier om naar schepen te kijken. Tijdens een van die wandelingen zagen ze een schip op de Savannah River dat koers zette naar zee en dat ‘Cosmos Mariner’ heette. Thuis zochten ze in de krant de bestemming van het schip op en stuitten op de mededeling ‘Unknown’. Aiken vroeg zijn vrouw dit op zijn graf te zetten. Hij overleed in 1973. Zijn grafsteen op het beroemde Bonaventure Cemetery is in de vorm van een marmeren bankje gemaakt. Dat zou de bezoekers uitnodigen om te gaan zitten en een martini te drinken. Er staat op gebeiteld:

 

COSMOS MARINER

DESTINATION UNKNOWN

 
Conrad aiken:
preludes voor memnon
mindset

met Jackie Reardon

een mentale gids voor sport

Je kunt leren tegelijkertijd sterk en vriendelijk te zijn. Aardige ogen werkt.

Pieter van den Hoogenband, Drievoudig Olympisch kampioen zwemmen, Chef de Mission Olympische Spelen 2021

 

 

De Mindset-methode is eenvoudig te vertalen naar de muziekwereld. Ik ervaar verbeterde focus, minder spanning en meer plezier in het zingen en dirigeren.

Barbara Hannigan, Operazangeres en dirigente, Grammy Award 2018

 

Mindset is inspirerend en praktisch. Het heeft mij en het team geholpen om onder druk te presteren.

Kim Lammers, Olympisch goud en tweevoudig wereldkampioen hockey

Tennis is méér dan tegen een bal slaan. Mindset laat zien hoe je jezelf en

je tennis in balans kunt krijgen.

 

Richard Krajicek, Wimbledonkampioen

Mindset.jpeg

Essentieel is kunnen zien,

Kunnen zien zonder te denken, 

Kunnen zien wanneer men ziet,

En niet denken wanneer men ziet

 

Alberto CaeiroDe hoeder van kudden

 

 

Het boek Mindset geeft je inzicht in de manier waarop je ongeduld, spanning en frustratie kunt omzetten in zelfvertrouwen en plezier. Het boek gaat over tennis maar als je tennis als metafoor opvat is onze visie toepasbaar op allerlei aspecten van het leven. Wie bereid is zijn manier van denken te veranderen en anders naar de dingen te kijken, zal in staat zijn zijn sport en leven meer kwaliteit te geven.

Wij noemen de traditionele denkwijze die wordt gekenmerkt door oordelen, rationaliseren, zich laten leiden door angsten en gehechtheid aan verleden en toekomst ‘verhaaldenken’. De nieuwe denkwijze die Mindset voorstaat, wordt bepaald door waarnemen, visualiseren en het zich focussen op het hier en nu. Deze noemen we ‘actiedenken’.

Door je mindset te veranderen zul je het maximale uit jezelf halen en met dezelfde vaardigheden tot veel meer in staat blijken te zijn. In een flow komen ligt binnen ieders handbereik, mits je weet waarop je je aandacht moet vestigen. Mindset is een mentale gids die je leert verhaaldenken om te zetten in actiedenken. Je zult in staat zijn in het hier en nu te komen en je ego als storende zender te overwinnen. Winnen van jezelf wordt belangrijker dan winnen van een ander. Wanneer je je deze mentaliteit eigen hebt gemaakt zul je veel vaker je beste prestatie leveren.

a8b85a99.png

 

 

Op de tennisbaan overkomt het iedereen weleens: je verkrampt. Je neemt je voor om lichtvoetig naar de bal te bewegen, maar je komt nauwelijks van je plaats. Een groeiende verwarring bekruipt je, doordat je geen idee hebt wat je moet doen met de bal. Gedachten blijven door je hoofd spoken. Dit is de verhaaldenker.

De actiedenker activeert zichzelf door middel van beweeglijkheid, trigger-words, visualisering, ademhaling en rituelen. Zo gaat zijn aandacht naar het visuele zonder dat zijn gedachten hem verlammen.

Mindset heeft een vocabulaire ontwikkeld dat tastbaar, eenvoudig, eigentijds en laagdrempelig is. Met dat laatste (‘laagdrempelig’) bedoelen we dat de terminologie die gebruikt wordt niet confronterend is, maar neutraal/objectief. Een voorbeeld: wanneer een coach tegen een leerling zegt dat hij of zij ‘in verhaaldenken zit’ heeft dit een heel andere impact dan wanneer de coach zegt dat hij of zij veel te verkrampt staat te spelen. In de praktijk hebben we gemerkt dat dit een wereld van verschil maakt. Zelfs begonnen leerlingen van diverse sportdisciplines onderling te spreken over het feit dat ze ‘in verhaaldenken’ zaten, zonder dat dit de zware, frustrerende lading had die het doorgaans heeft in dezelfde situatie. De terminologie werkt dus niet kwetsend of afkeurend, maar motiverend. 

En omdat het vocabulaire eenvoudig is, maakt het heel snel duidelijk waar de schoen wringt. Tevens geeft het de sporter inzicht in zijn/haar eigen verantwoordelijkheid. Een beter zelfmanagement geeft moed om verbeteringen aan te brengen.

c1b3fa3e9798e8e08f950533f1417e33.jpeg

 

 

Anderen over Mindset:

 

'Onder druk ervaar ik nu meer kalmte.'

Sjef van den Berg, Olympische boogschutter en wereldkampioen

 

‘Een overzichtelijke manier om jezelf beter te leren kennen en beheersen, toepasbaar op alle niveaus in de sport en andere uitdagingen in het leven.’

Jacco Verhaeren, bondscoach zwemmen Australië, begeleidde onder meer Inge de Bruijn en Pieter van den Hoogenband

 

'Het verschil tussen een goede en een super atleet is de Mindset.’

Joop Alberda, bondscoach van het gouden volleybalteam bij de Olympische Spelen in Atlanta 1996 en voormalig technisch directeur van de Nederlandse Volleybal Bond en voorzitter van het NOC*NSF

 

‘Als je denkt in termen van winst of verlies ben je altijd afhankelijk. Als je al je handelingen kwaliteit meegeeft, komt het resultaat vanzelf.’

Bettine Vriesekoop over Mindset, voormalig top-tafeltennisster, Europees kampioen 1982 en 1992

 

 

 

Mindset is een praktische methode om de twijfels die elke sporter heeft, om te zetten naar zelfvertrouwen en prestaties.’

Toon Gerbrands, voormalig bondscoach herenvolleybalteam, Europees kampioen 1997, directeur AZ

 

‘Een nieuw inzicht in de psychologie is dat het brein heel plastisch blijkt te zijn en dat ervaring en mentale training hierbij een vormende rol spelen. Mindset vertaalt deze kennis naar de praktijk van de sport.’

Prof. dr. Jaap Murre, hoogleraar Theoretische Neuropsychologie

‘Een schitterend boek dat prima inzicht geeft in de processen van performance management. Hoe haal ik het uiterste uit mijn talenten? Informatief, inspirerend en zeer praktisch geschreven.'

Marc Lammers, voormalig bondscoach dameshockeyteam, wereldkampioen 2006, Olympisch goud Beijng 2008

‘I agree with the Mindset vision and clear method. I'm convinced that players will gain insight into how they can improve the mental side of their game by reading this book.

Leander Paes, ex nr. 1 van de wereldranglijst tennis dubbel, meervoudig Grand Slam-winnaar

 

'The Inner Game of Tennis was mijn bijbel. Nu na 33 jaar is er een waardige opvolger: Mindset.'

Marcella Mesker, voormalig toptennister, 7 keer Nederlands kampioen, tenniscommentator op radio en tv

‘Het mentale aspect van het tennisspel bepaalt heel veel. Hoe je je voelt, hoe je de ballen raakt, hoe je je tegenstander leest etc. Mindset leert je, en laat je zien hoe je dat aspect kunt gaan beheersen. Jij bent de baas over je eigen brein en jij bepaalt dus ook hoe je reageert en functioneert. De duidelijke vertaalslag van boek naar praktijk heeft mij heel veel rust gegeven.’

Esther Vergeer, voormalig nr. 1 van de wereld rolstoeltennis, 2 keer winnares van de Laureus Award: beste gehandicapte sporter ter wereld, Paralympisch goud in singel en dubbel in 2000 en 2004

‘Looking at the mental side of the game is key to gaining an advantage on and off the court. Striving to enhance performance, confidence and ability is a dynamic balance of motivation, challenge and self reflection and Mindset lays out a path for anyone seeking a new level of clarity and self-realisation.’

Rohan Goetzke, directeur IMG academy, Florida, VS 

Mindset helpt je om positief te blijven denken en creatieve oplossingen te vinden.

Tom Okker, voormalig toptennisser, zeven jaar in de toptien van de wereld

VOOR MEER INFORMATIE: www.friendlyeyes.com

 
 
Mindset in het dagelijks leven
Mindset2.jpeg

Mindset in het dagelijks leven

In 2007 schreven we het boek Mindset. Hoewel het oorspronkelijk bedoeld was als een mentale gids voor sporters, bleken er veel mensen op andere gebieden gebruik te maken van de Mindset-methode.

Mensen uit allerlei beroepsgroepen, waaronder het onderwijs en de gezondheidszorg, het zakenleven, de muziek en de advocatuur, gaven te kennen dat Mindset hun leven had verrijkt. Dit inspireerde om een vervolg te schrijven: een boek dat minder over sport gaat en meer over je Mindset in het dagelijks leven.

DE MINDSET-METHODE WERKT IN 4 STAPPEN

1. Een bewuste keuze voor actiedenken boven verhaaldenken
2. Zes pijlers voor meer zelfinzicht en betere zelfaansturing
3. Vier concentratievormen voor aandachtscontrole
4. Zeven instrumenten voor mentale rust

Ons doel is om een aantal complexe theorieën te presenteren op een eenvoudige, praktische (down to earth) en hopelijk soms grappige manier. De kennis is algemeen bekend maar niet algemeen toegepast. Met andere woorden, iedereen weet het maar er zijn weinigen die deze kennis toepassen. Omdat actiedenken zoveel energie en plezier oplevert, is dit nogal bizar.

VOOR MEER INFORMATIE: www.friendlyeyes.com

IMG_0642.jpeg
 
Lied van de wormen

bibliofiele uitgave

Uitnodiging-Hans-Dekkers-2.jpeg
liedvandewormen04.jpg
liedvandewormen05.jpg
liedvandewormen06-1-1600x1067.jpg
IMG_9520.JPG
SAM_7366.JPG
IMG_9526.JPG
publicatielijst

‘De zwarte buste van Bach’ (verhaal) in De Revisor, 1992/5.

‘Gargantua’s nacht’ (verhaal) in Hollands Maandblad, 1993/2.

‘Lofwerk’ (verhaal) in De Revisor, 1993/4.

‘De stoel’ (verhaal) in Maatstaf, 1993/8.

‘Smeekbede aan een onbekende’ (verhaal) in Capi (Lux Vak), 1994/1.

‘De boot en de andere boten’ (verhaal) in Maatstaf, 1994/5.

‘Chloor voor de ziel’ (verhaal) in Yang, 1994/3.

‘Lotgevallen van een Oude Vos’ (verhaal) in Mosselvocht, 1994/1. Samen met Peter Smink onder het

              pseudoniem ‘Theo Poortman’.

Begrafenis van de sardine (roman) bij De Arbeiderspers, september 1994.

‘Eeuwigheid’ en ‘Roeping’ (twee bijdragen) in Klein vademecum van de dagelijkse moraal

               bij Nijgh & Van Ditmar, november 1994.

‘Waterpistooltjes’ (essay) in Maatstaf, 1995/4.

‘Lapsus memoriae’ (verhaal) in Maatstaf, 1995/5.

‘De Toevlucht der Bedrukten’ (verhaal) in Maatstaf, 1995/9-10.

‘De schrijver als God in het heelal’ (interview) in De Buun (Cultuur-historisch kwartaalmagazine

              voor Venlo, Blerick en Tegelen). 5e jaargang, nr.1, voorjaar 1997.

‘Hoenderbeet, vogelmuur’ (verhaal) in Optima 55 (1997).

‘This is not a lovesong. Schrijven over popmuziek.’ (essay) in Bzzlletin 248, september 1997.

Black-out (roman) bij De Bezige Bij, november 1997.

‘Clichés, suspense en pulp. Over ironie in literatuur en film.’ (essay) in Bzzlletin 253, februari 1998.

‘De kruipruimte’ (verhaal) in De Buun (Cultuur-historisch kwartaalmagazine voor Venlo, Blerick en Tegelen).

                6e jaargang, nr.1, voorjaar 1998.

‘Een dronken Faust. Malcolm Lowry’s queeste naar occulte kennis.’ (essay) in Bzzlletin 256/257, mei/juni 1998.

‘Het vuur van Eden’ (verhaal) in Bzzlletin 256/257, mei/juni 1998.

‘Destroyed gardens’ (korte beschouwing over werk van Tafil Musovic) in catalogus ‘The Expulsion from

                Paradise (after Massacio)’, zomer 1998.

‘Roestige poort’ (verhaal) in Schrijver & Caravan, augustus 1998.

‘De niet-speler’ (verhaal) in Bzzlletin 260, november 1998.

‘Van no-wave tot Nick Cave’ (verhaal) in Payola, volume 4 (januari 1999).

‘Achter de verdwenen gezichten’ (korte beschouwing over dichtersportretten van Tafil Musovic) in

               catalogus ‘Het Intuïtieve Paspoort’, maart 1999.

De vloek (verhalenbundel) bij De Bezige Bij, april 1999.

‘Gevallen engelen. De uitgestotenen in de romandebuten van Tristan Egolf, Nick Cave en Iain Banks’ (essay)

            in Bzzlletin 265, april 1999.

‘De maker als machine’ (korte beschouwing over werk van Raoul Chailloux) in catalogus ‘Plank’, juni 1999.

‘Het beest zingt’ (verhaal) in De Buun (Cultuur-historisch jaarboek voor Venlo, Blerick en Tegelen).

           ‘Buun 2000’, november 1999.

Op weg naar het hart (toneelstuk), uitgave door Letterkundig Centrum Limburg, september 2000.

            Opvoering in mei 2001 door toneelgroep Thalia uit Haarlem in het Chassétheater in Breda.

Black-out (grootletterversie roman) bij Uitgeverij XL, 2000.

Het vijfde kwartier (roman) bij De Bezige Bij, december 2000.

‘Op weg naar het hart’ (interview) in Optater (januari/februari 2001).

‘Drie moorden’ (gedichten) in Bunker Hill nr. 15, juli 2001.

‘De verkeerde zelfmoord’ (essay over Nachttrein van Martin Amis) in Optima nr. 8, augustus 2001.

‘O busto negro de Bach’ (vertaling van het verhaal De zwarte buste van Bach)

              in de Portugese bloemlezing Ficções nr. 5, april 2002.

‘Vertelling als verlossing. Over William Faulkner en Absalom, Absalom!’ (essay) in Bzzlletin 282, juli 2002.

‘Vakmanschap en durf’ (beschouwing over het schrijven) in Schrijven, december 2002/januari 2003.

‘De stenen bewegen’ (fragment uit Begrafenis van de sardine) in Na de watersnood (Schrijvers en dichters

          en de ramp van 1953. Samengesteld en ingeleid door Ad Zuiderent. Querido), februari 2003

‘Strooikaas’ (verhaal) in De verhuizing (Verhalen en gedichten over verhuizen. Samengesteld door

           Josje Kraamer en Vincent Schmitz) bij Prometheus, augustus 2003.

‘Banjoman’ (gedichten) in Bunker Hill nr. 23/24, september 2003.

‘Schippers naast God’ (gedichten) in Bzzlletin 289, maart 2004.

‘Duizend hotels’ (roman) bij Contact, april 2004.

‘Het beest zingt’ (verhaal) in Inpakken & wegwezen 2004 bij Contact, mei 2004.

‘Winstons grijns’ (verhaal) in Verboden te roken (verhalen van rokers en niet-rokers) bij Contact, oktober 2004.

Banjoman (gedichtenbundel) bij Contact, mei 2006.

‘De Toevlucht’ (column) in Zuiderlucht 2, april 2007.

‘Winnen van jezelf belangrijker dan winnen van een ander’  (met Jackie Reardon, voorpublicatie) in                                                             NLCoach nummer 4,  augustus/september 2007.

‘Clara 8’ (gedicht) in Dagkalender van de poëzie 2008, bij Meulenhoff, samenstelling

                               Menno Wigman & Alfred  Schaffer, augustus 2007.

Mindset (met Jackie Reardon, mentale gids voor tennis) bij Tirion, september 2007.

‘Hoe vind je de juiste tactiek?’ (met Jackie Reardon, artikel) in Tennis Magazine,

                       december 2007.

‘Van no-wave tot Nick Cave’ (verhaal) in De beste muziekverhalen van 1945 tot nu,

                    samengesteld en ingeleid door Leon Verdonschot, bij Carrera, maart 2008.

‘Blauw’ (gedicht) in Poëzie in het Park (een ode aan de Amsterdamse stadsparken), samenstelling en voorwoord                     Patrick Roubroeks en Thomas Möhlmann, bij Nieuw Amsterdam, juni 2008.

‘Marcella’ (videoclip) over de roman Lady Di en de verwildering, in samenwerking met Harold Pflug en                                                Boudewijn Rolff, augustus 2008.

Lady Di en de verwildering (roman) bij Contact, augustus 2008.

‘Zeulen met de as van Marcella’ (interview) in Boekenkrant, oktober 2008.

‘Een hogere vorm van stamelen’ (interview) in Meander, oktober 2008.

Mindset (herziene druk, samen met Jackie Reardon) bij Tirion, augustus 2008.

‘De zes pijlers van de Mindset-methode’ (samen met Jackie Reardon) in NLCoach

                        nummer 5, november 2008.

‘De Kraai’ (gedicht over Richard Krajicek) in Alias (sporters met een bijnaam, met foto’s van Fjodor C. Buis) bij                             uitgeverij Nieuw Amsterdam, december 2008.

Mindset (Engelse vertaling van Beverley Jackson) bij Tirion, december 2008

‘De moeders’, ‘De vaders’, ‘De windtrein I, II, III en IV’ (gedichten) in Het Liegend Konijn, april 2009.

‘Saloon in München’, ‘Dead Souls (Riva di Solto)’ en ‘Oeverloos’ (gedichten) geplaatst op poëzieweblog De Contrabas, oktober 2009.

‘Moeder Maas’ (gedicht) in Langs beide oevers van de Maas (dichters over Limburg), samenstelling Hannie                                  Rouweler, bij Kleinood & Grootzeer, november 2009.

Een uil in de zon (gedichtenbundel) bij Wereldbibliotheek, januari 2010.

‘Driemaal Duits’ (gedichten) in Tirade (435), oktober 2010.

‘Hemelvaart’ en ‘Fado’ (gedichten) in Dagkalender van de poëzie 2011, bij Meulenhoff, samengesteld door                                  Tjitske Jansen en Victor Schiferli, november 2010.

Isis (roman) bij Wereldbibliotheek, maart 2012.

‘Sweelinck’ (gedicht) in Boem Paukeslag! De mooiste muziekgedichten. Samenstelling Henk van Zuiden.                                     Rainbow Essentials, maart 2012.

‘De jonge Faust’ (verhaal) in nY (15, 2012), oktober 2012.

Twee gedichten van Conrad Aiken (vertaling, samen met René Huigen), Ergo, herfst 2012.

Mindset in het dagelijks leven (samen met Jackie Reardon) bij Mindset Publishers, januari 2013.

Lijkenbitter (gedichtenbundel) bij Wereldbibliotheek, februari 2013.

‘High Five’ (column) op de site van Tennisclub Kattenlaan, april 2013.

‘Lichaam en geest’ (column) op de site van Tennisclub Kattenlaan, oktober 2013.

‘Het groene bruggetje’ (gedicht) in Blauw goud (De Amsterdamse grachten in gedichten). Samenstelling Patrick                    Roubroeks en Thomas Möhlmann. Voorwoord Remco Campert. Nieuw Amsterdam, oktober 2013.

‘Rimboe’ en ‘Vliegtuig’ (gedichten) in Station Reuver (Limburgse Dichters Dichterbij). Samenstelling Peter                             Winkels. Eskacé, oktober 2013.

‘Moeder Maas’ (gedicht) in De 100 beste gedichten voor de VSB Poëzieprijs 2014. Gekozen door Ahmed                                   Aboutaleb. De Arbeiderspers, februari 2014.

‘De smaak van een framboos’ (gedicht) in Tirade (454), mei 2014.

‘A genius of the highest and most original order’ (interview met René Huigen en mij over onze vertaling van                                Preludes for Memnon van Conrad Aiken) in Awater, jaargang 13, nummer 2, zomer 2014.

Preludes voor Memnon van Conrad Aiken (vertaling, met René Huigen) bij Karaat, juli 2014.

‘De bibliotheek’ (gedicht), bijdrage aan het congres ‘De Collectie Nederland in Context’, 8 oktober 2014.

‘De nacht van Poe’ (gedicht) in Ik weet niet welke weg je neemt. Een persoonlijke keuze uit de Nederlandse                                  poëzie over de dood. Samenstelling Arie Boomsma. Prometheus, november 2015.

‘Het zien’ (gedicht) voor de expositie Spiegelbeeld van 20 zuidelijke dichters in het Centre Céramique in                                       Maastricht, december/januari 2015/16.

‘De plaat van Maria Alice’ (verhaal) in Tirade (461), december 2015.

‘De Toevlucht der Bedrukten’ (verhaal) in Wilde Flora. 26 Limburgse

         verhalen door 26 Limburgse auteurs. Samenstelling Ton van Reen.

         Bij uitgeverij Leon van Dorp, mei 2016.

Lied van de wormen (gedicht), bibliofiele uitgave bij Sub Signo Leonis (Drukkerswerkplaats Gouda),

         oktober 2016.

‘Kruiende tijd’ (gedicht) in Op de breuklijn van het ijs, Hoe de walvisvaarder Hidde Dirks Kat in 1777 met zijn                          bemanning schipbreuk leed bij Groenland, gered werd door ‘de Wilden’, daarover een dagboek bijhield                – en hoe daarop elf hedendaagse dichters reageerden. Bij Mauritsheech, november 2016.

Over de Taag (roman) bij Wereldbibliotheek, januari 2018.

‘De warmte van een plek waar een dier heeft gelegen’, ‘Een merel die in de stromende regen onverstoorbaar zijn                 lied zingt’, ‘De oneindigheid’, ‘De geur van een eucalyptusboom in Ventimiglia’ en ‘De honderd                                   fluisteringen van de wind in een loofbos’ (gedichten) in Poëziekrant, nummer 2, maart-april 2018.

De bedwelmingsman verroert zich (gedichtenbundel), bij Wereldbibliotheek, augustus 2018.

‘Schaamte en de vorm’ (essay) in Streven, november-december 2019.

‘Ik, Slaura’ (verhaal in de vorm van een filmscript) in Sintel, februari 2020.

‘De stottering’ (gedicht), in Rebelse sonnetten. Bij Wereldbibliotheek / Nieuw Amsterdam. februari 2020.

‘Het gezantschap’ (gedicht), in Poëziekrant, nummer 2, maart-april 2020. Met kunstwerk van Tom Liekens.

‘ik is jij is zij is hij is wij is jullie is zij’ (gedicht), in De Gutmensch Scheurkalender 2021. Uitgeverij Jurgen Maas,                   september 2020.